::(: Manga Toplista :)::

» Spore doladowanie... Koment
» Naruto #71 drugi na... Kome
» Powrot / Japanicon 2015 - K
» Shingeki no Kyojin #72
» Regulamin

» Polcon 2015 - relacja
» Bleach movie 3: Fade to Black
» Dzień Japoński Poznań Malta...
» Hajime No Ippo
» Ruchomy Zamek Hauru
» Grave of the Fireflies ...
» Fate/stay night
» Manga & Anime
» [DB] Świat przedstawiony
» Pyrkon 2009 - relacja
  Anime Zenrei



Anime & Emulation Site
Anime & Emulation Site

[DB] Gry Dragon Ball Dodał/a: Magazyn-Kawaii
2007-01-15 14:08
Do tej pory powstało kilkadziesiąt gier bazujących na świecie "Dragon Balla". Mimo że seria ta ma już największe lata sławy za sobą, jednak nowe gry z tej serii nadal pojawiają się na światowym rynku. W niniejszym podsumowaniu postaram się pokrótce przedstawić historię gier spod znaku "Dragon Balla". Mam nadzieję, że choć trochę pomoże to wam w ich odszukaniu i zapoznaniu sie z nimi.

Jak zdobyć te gry?? Zdobyć je jest niezwykle trudno, gdyż nie widywano ich w Polsce. Ale do dyspozycji są oczywiście bogate zasoby Internetu. Istnieje wiele sposobów zdobycia oryginalnych gier: możemy zamówić je w jednym z amerykańskich sklepów internetowych (np. amazon.com lub buy.com), na stronie producenta. Można oczywiście nabyć wersje "przechodzone" po niższych cenach, jednak należy uważać, by nie trafić na wersje pirackie (np. NES). Nie można też pominąć sprawy emulatorów, które są pisane na domowe PC tak, by imitowały pożądane konsole. Z kolei gry w postaci romów z Sieci nie zabraknie. Przy tej okazji: nie należy zapominać o sprawie praw autorskich - przetrzymywanie romów dłyżej niż 24 godziny jest nielegalne (wiekszość fanów łamie to prawo nagminnie - być może przez niewiedze). Cała doba jednak to wystarczająco długo, by zapoznać się z grą i zadecydować o jej zakupie.

Daleka przeszłość, czyli czasy konsoli NES Anime i Manga "Dragon Ball" największą popularność osiągnęły w latach 80 i 90. Pierwsza gra, zainspirowana światem DB, po prostu nosiła tytuł "Dragon Ball" i przeznaczona była na 8-bitową konsolę NES. Jej producentem był Bandai, a sama gra jak na owe czasy była jedną z wielu standardowych zrecznościówek. Ponieważ przemysł gier komputerowych jeszcze raczkował, nic dziwnego, że sama gra dzisiaj nie robi większego wrażenia. Tak czy owak wtedy był to hit, ale czy mogło być inaczej. Jak nietrudno się domyślić, producenci poszli za przyszłościowym ciosem Goku i stworzyli kontynuacje: "Dragon Ball 2", "Dragon Ball BAC" i "Dragon Ball Barc".

Super NES kontratakuje W roku 1992 Bandai wypuściło gry nawiązujące tematycznie do serii "Dragon Ball Z". Były to pozycje już nieco bardziej urozmaicone, łączące elementy przygodówki, RPG z dodatkiem walk i karcianek. Dobrym przykładem takiego połączenia jest np. "DBZ Attack of the Androids". Jednak do historii miała przejść zupełnie inna gra... w tym samym roku pojawiła się pierwsza RPG na 16-bitową konsole Super NES (SNES) pt. "Dragon Ball Z Supaa Saiya Densetsu", bardziej znana jako "Legend of Super Saiyan", czyli w polskim tłumaczeniu Legenda Superwojowników. No cóż, gra jest z 1992 roku, zatem grafika wygląda jeszcze nieco archaicznie, ale grywalności mogą jej pozazdrościć nawet niektóre dzisiejsze produkcje! Należy także dodać, że fabuła gry jest w stu procentach zgodna z wydarzeniami z serialu. Zaczynamy gdy Radim przybywa na Ziemię, porywa małego Gohana, a Goku wraz z Piccolo wyruszają mu na ratunek - poszczególne wydarzenia znamy z TV - Koniec następuje, kiedy pokonamy Freezera. By tego dokonać należy osiągnąć poziom Super Saiyajina Goku.

Rok 1993 Rok ten przyniósł nam dwie bardzo dobre "bijatyki" - "Dragon Ball Z Super Butoden 1" Oraz "Dragon Ball Z Super Butoden 2". Akcja "jedynki" rozgrywa się w kilka lat przed Cell Game. Ciekawym rozwiązaniem okazało się tutaj wprowadzenie praktycznie nieograniczonej powierzchni areny - gdy postacie oddalają się od siebie, ekran dzieli się na dwie części (dla obu walczących). Walki mogą odbywać się zarówno na ziemi, jak i w powietrzu. Ciosy, jakimi posługują się herosi, nie sprowadzają się jednak tylko do kilku kopnięć i uderzeń - można stosować tzw. kombosy, czyli wymyślne ataki (np. Kamehameha). Natomiast akcja "dwójki" odbywa się podczas Cell Game, gdzie co prawda nie ma już Songa, ale są inny równie dobrzy wojownicy. W sposobie walki i wyglądzie nie dokonano tu żadnych znaczących zmian - poddano grę jedynie małej obróbce.

Rok 1994 Już rok po ukazaniu się dwóch "Super Butodenów", światło dnia ujrzała trzecia część tej serii. "Trójka" to gra opiewająca ostatnią sagę DBZ - Buu Erę. Na początku gry zaskakuje nas rewelacyjne jak na tamte czasy intro, lecz nadzieje co do poprawy grafiki nie spełniają się - wprowadzono jedynie małe korekty względem dwóch poprzednich pozycji. Tym razem możemy wziąć udział jedynie w turnieju, ale i tak to bardzo interesująca i zarazem wciągająca zabawa. W 1994 roku pałeczkę przejęła konsola Game Boy. Ukazały sie wtedy dwie gry na tę platformę: "Dragon Ball Z Bu Yu Retsuden" oraz "Dragon Ball Goku Hishoden". Druga z nich prezentuje odmieniony styl walki, która prowadzona jest w dość specyficzny sposób - za pomocą komend wydawanych przed danym ruchem. Dzięki temu urozmaiceniu staje się ona ciekawsza i bardziej wciągająca od poprzedniczki.

Przełom 1994-1995 W tym czasie świtało dzienne ujrzała dość dobra gra typu RPG. "DBZ Super Goku Den", bo o niej mowa, rozgrywana jest podczas 23 Tenkaichi Budokai (np. walka z Piccolo Jr). Jeszcze w roku 1995 firma Bandai wydała "Dragon Ball Z Genkitoden". Gra powinna zainteresować przede wszystkim tych, którzy pragną innowacji i nowości. Możemy ją podzielić na dwie części: Story (historia) - lądujemy na Nameku z Bulmą, Gohanem i Krilanem i przeżywamy wspaniałe przygody (reszta jest nam znana z serii TV czy też mangi); drugim (bardzo ciekawe rozwiązanym) elementem jest Budokai, czyli walka. Przed bezpośrednim starciem z przeciwnikiem wybieramy rodzaj i ilość ataków, jakie zadamy podczas starcia (kolejność także jest ważna!). Te rozwiązania czynią grę inną od pozostałych serii.

Rok 1996 Kolejnym wielkim przebojem była "Hyper Dimension", ponownie wyprodukowana przez Bandai. Gra ta przez wielu fanów została uznana za najlepszą bijatykę w historii gier DB. "Hyper Dimension" ma przepiękną oprawę graficzną i wiele nowych udoskonaleń. Na przykład: gdy zawodnicy uderzą się jednocześnie, dochodzi między nimi do kolejnego starcia - zwycięzca może zadać dodatkowy cios przeciwnikowi, tzw. "Rush Battle". Takich "miodnych" fragmentów znajdziemy tu mnóstwo (nie czas, by teraz o nich pisać...) . Jednak atutem tej gry jest przede wszystkim ilość kombosów - każda postać może ich zadawać niezliczoną liczbę. W grze mieszają się wszystkie sagi DBZ - pojawiają się praktycznie wszyscy przeciwnicy (od Freezera po Kid Bu) z serii TV.

Koniec ery Game Boya, czas na PSX Powoli dobiegała końca era świetności GB. Do wyścigu po graczy stanęła konsola PlayStation firmy Sony. Na platformę tę pojawiło się kilka naprawdę interesujących gier z serii DB. Przede wszystkim dwie z serii "Final Bout - Dragon Ball" oraz "Dragon Ball GT". Przypominają one nieco stare, dobre Super Butodeny, jednak wykorzystują możliwości konsoli PSX - pełną trójwymiarową grafikę z dobrymi efektami dźwiękowymi (piszę dobrymi, bo czasem zdarzają się niemiłe wypadki). Kolejną pozycją na tę platformę jest "Dragon Ball - The Greatest DBZ Legends" (przez wielu nazywana po prostu "DBZ Legends"). Choć grafika jest nieco gorsza od "Final Boutów" i tak wielu uważa ją za lepszą. Tutaj - po raz kolejny zmieniono sposób walki. Tym razem możemy walczyć nawet 3:3 - sterując Vegetą możemy zmienić zawodnika ("przesiąść się") na Goku ( z tej samej drużyny), a potem na Piccolo. Do tej trójki dołączyć należy jeszcze dwie gry: "DBZ - ultimate Battle 22" oraz "DBZ Sayjans" Pierwsza podobna do "final Boutów". Zaś druga zasługuje na uwagę przede wszystkim ze względu na pojawiających się w niej nowych przeciwników - nieznanych dotąd form.

Przełom XX i XXI wieku W roku 1999 firma EmuBoarding zwróciła uwagę na osoby z komputerami klasy PC i wypuściła na rynek grę "Dragon Ball M.U.G.E.N. Edition" powstałą na programie M.U.G.E.N. - większość z występujących tu postaci nie tworzono, ale zapożyczono je z innych gier DB. Tak więc mamy szansę spotkać tu postacie z DBZHD, Super Butodenów i wielu, wielu innych, także rewelacyjnych produkcji. Znajdziemy w niej również wiele nowości, m.in. nowe kombosy, nowe ciosy, i bardzo ciekawy tryb team battle, w którym walczymy 2vs2! Furora, którą wywołała gra, spowodowała, że w roku 2000 pojawiła się druga część. W tej odsłonie kombosy są naprawdę efektowne, a pojawiło się ich naprawdę dużo. Walczy się naprawdę łatwo - wystarczy opanować klawiszologię składającą się z 8 klawiszy (pestka:)). Na początku możemy oczywiście włączyć tryb treningowy (my lejemy go, a on nas nie :)), co pozwala w dostateczny sposób opanować technikę walki. Postacie, jakie mamy do dyspozycji, pojawiają się w serii TV lub filmach kinowych. Istnieją jednak programy, które pozwalają na tworzenie własnych bohaterów. Dzięki temu powstają coraz to nowi herosi (np. SSJ5 Goku) i choć nie jest to naturalne - fajnie wygrać SSJ Goku z SSJ5 Vegetą... to przede wszystkim dlatego gra ta ma tylu zagorzałych fanów. Niedawno pojawiła się nowa konsola firmy Nintendo - Game Boy Advance. Na tę platformę zaplanowano bardzo interesującą grę - "The Legancy of Goku". Obejmuje ona tę samą część historii, co "Legend of Super Saiyan", jednak jest znacznie ładniejsza pod względem wizualnym i dźwiękowym. Sposób walki jest podobny do dzisiejszych RPG-ów - walczymy na tym samym terenie, po którym poruszamy się (nie tak jak w "Legend of Super Saiyan").Na uwagę zasługują także małe gry wykonane na PC. Godnymi polecenia są prace grupy SNACK BRANDS AUSTRALIA, które wykonano w piękny sposób - grafika może wielu zaskoczyć profesjonalizmem i wyśmienitą jakością. Oto kilka tytułów gier autorstwa tej grupy: "DBZ Breakout", "DBZ Pong", "DBZ Vederz", "DropZone" oraz "FlashBackZ". Choć wszystkie bazują na prostych pomysłach, dzięki grafice i efektom dźwiękowym są godnymi polecenia produktami, za jakie nie trzeba płacić! Nie wspomniałem jeszcze o tzw. modach do gier. Najbardziej znanym modem "Dragon Balla" do Quake 3 Areny miał być BFP. Jednak problemy z prawami autorskimi zmusiły autorów do usunięcia postaci DB z modu i wprowadzenia własnych. W końcu mod ukazał się, ale już bez postaci z DB. Na zagranicznych stronach możemy znaleźć inne mody, np. "Dragon Ball Q" to także mod do Quake 3 Arena. Istnieje jeszcze wiele innych, które zasługują na uwagę fanów - wystarczy poszukać w Internecie, a na pewno się znajdą.

Przyszłość Tematykę "Dragon Balla" czeka świetlana przyszłość. Wielu producentów zapowiedziało chęć zrobienia gier tej serii na nowe konsole - od Xboxa, GameCube'a po PlayStation 2. Miejmy nadzieję, że nie jest to czcze gadanie i coś z tego jednak wyniknie. Nie należy także zapominać o utalentowanych fanach, którzy tworzą gry na własną rękę. Najbardziej znane rodzime produkcje to "Tommorow Killer" oraz "Wielka przygoda małej Pan". Oczywiście nie tylko w Polsce powstają amatorskie gry. Również w innych krajach tworzone są minigry, które zasługują na uwagę. Jedną z najbardziej znanych jest "Dragonball Z Wish for Immortality". W tym artykule nie opisałem wszystkich gier, jakie do tej pory ukazały się na świecie. Teoretycznie jest ich kilkanaście, ale gdy zacznie się wyliczać wszystkie mniejsze pozycje i różnego rodzaju dodatki, lista rozrasta się do sporych rozmiarów. Być może kiedyś poruszę jeszcze ten temat.